Trainingsschema voor beginners

We hebben een trainingsschema speciaal voor beginners op de step, of mensen die lang niet gestept hebben en weer fit willen worden.

Download hier een trainingsschema voor beginners >
Copyright: Ned. Autoped Federatie

Voor steppers die trainen om vet te verbranden de tip:
Zorg dat na 20 min. steppen  je hartslag tussen de 55% en 65% van je maximale hartslag blijft. (De maximale hartslag is bij benadering: 220 min je leeftijd. (Note: dit is een algemene berekening die gehanteerd wordt. Het is geen exacte methode om je anaërobe drempel vast te stellen, maar een benadering. De anaërobe drempel daalt bij het slechter worden van uw conditie. Over het algemeen is de hartslag bij de anaërobe drempel voor een getraind persoon ca. 175 (met een variatie tussen 150 – 190). Je maximale hartslag daalt na het veertigste levensjaar ongeveer 1 slag per minuut per jaar.

Je lichaam gaat pas over op vet en eiwit verbranding na ca. 20 minuten sporten. Kortom dagelijks
5 keer 10 minuten bewegen is dus veel minder effectief dan 1 keer per dag een uurtje steppen.
Je hartslag is wel belangrijk hierbij, zoals eerder genoemd. Want als je hartslag niet rond de 60% van je maximale hartslag ligt, maar bijv. veel hoger, dan verbruikt het lichaam voornamelijk eiwit uit spieren en geen vet. Dus als je vet wilt verbranden gebruik een hartslagmeter. De step is een ideaal vetverbrandingstool.  Mits je zorgt dat je rond de 60% van je maximale hartslag blijft steppen en dus altijd langer dan 20 minuten stept.

1